O projekte
KVALITA VZDELÁVANIA A PODPORA NÁRODNEJ IDENTITY NA SLOVENSKÝCH ŠKOLÁCH V ZAHRANIČÍ Aktuálne transformačné procesy v školskej politike v celoeurópskom kontexte sa zameriavajú na zvyšovanie kvality škôl a vzdelávania. Zvyšovanie kvality škôl si vyžaduje permanentnú systematickú evalváciu podmienok, procesov a výstupov edukácie. Nové legislatívne podmienky v školstve na Slovensku priniesli kurikulárnu transformáciu základných školských dokumentov v primárnom vzdelávaní, čo môže ovplyvniť kvalitu edukácie na 1. stupni ZŠ. Vo vzťahu k týmto zmeneným podmienkam je na mieste realizovať výskumy a skúmať stav slovenského minoritného školstva v zahraničí. Vedecko-výskumný projekt „Kvalita vzdelávania a podpora národnej identity na slovenských školách v zahraničí“ je zameraný na analýzu kvality škôl, na evalváciu podmienok, programov, procesov a výstupov edukácie na slovenských školách v zahraničí, na pomoc a spoluprácu Katedry elementárnej a predškolskej pedagogiky Pedagogickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici so slovenskými základnými školami v zahraničí a rovnako so základnými školami na Slovensku. Hlavným cieľom projektu je posilnenie a podpora identity detí žijúcich v slovenských národnostných komunitách v zahraničí. Na základe výsledkov skúmania , výsledkov analýz a evalvácie riešiteľský tím sformuluje ciele a úlohy metodicko-didaktickej intervencie. Prostredníctvom metodicko-didaktickej intervencie realizovanej na základe vzdelávacích potrieb zahraničných učiteľov a žiakov poskytneme zahraničným školám podporné edukačné programy pre žiakov, ktoré budú súčasťou webovej aplikácie, programy na posilnenie a podporu identity, súbor návrhov na metodické materiály pre učiteľov, súbor učebných textov pre žiakov, súbor odborných textov a publikácii pre učiteľov. Jedným z prostriedkov zvyšovania kvality predmetných škôl budú aj podporné edukačné programy na kontinuálne vzdelávanie pre skvalitnenie profesijných kompetencií zahraničných učiteľov. Pri analýze podmienok sledovaných škôl bude realizovaná obsahová analýza učebných materiálov z pohľadu podporovania národnej identity, ktorá pomôže zmapovať stav a potrebu posilnenia tohto aspektu. Na základe výsledkov riešitelia ponúknu odborné publikácie, prípadne návrhy na tvorbu učebných textov a metodických materiálov pre učiteľov. Na implementáciu interkultúrnej výchovy do jednotlivých predmetov na primárnom stupni školy poskytnú metodickú príručku učiteľom na posilňovanie národnej identity žiakov a rozvíjanie ich interkultúrneho cítenia. Najvyššou hodnotou projektu budú odborné semináre, vedecké konferencie našich a zahraničných učiteľov s cieľom odovzdávania si nových poznatkov a skúseností prostredníctvom Metodického centra UMB pre Slovákov žijúcich v zahraničí a zahraničných študentov v Slovenskej republike alebo v domovskej krajine a vedecké konferencie. Názov pracoviska riešiteľského kolektívu: Katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky, Pedagogická fakulta UMB, Ružová 13, 974 11 Banská Bystrica
Zodpovedný riešiteľ : Prof. PaedDr. Alena Doušková, PhD. spoluriešitelia: doc. PaedDr. Zlatica Huľová, PhD. PaedDr. Miroslava Gašparová, PhD. doc. PaedDr. Simoneta Babiaková, PhD. Mgr. Ružena Tomkuliaková, PhD. |